Stroman Gedichten

13 oktober 2011

Zuid Afrika

Het weer bij aankomst in Zuid Afrika was anders dan ik mij had voorgesteld. Het was gewoon koud. We maken een kampeerreis die we starten in Kaapstad om van daaruit door Zuid Afrika, Namibië, Botswana, Zimbabwe en Zambia te trekken.


In Kaapstad valt natuurlijk meteen de imposante Tafelberg op. We lopen naar de Tafelbaai waar ik een tijdje het rondspartelen van enkele zeeleeuwen bij een dam bekijk. Met een boot gaan we de oceaan op en hier zien we op een gegeven moment een jonge walvis. Onze schipper vertelt dat er zware boetes worden opgelegd als boten in een straal van 300 meter varen. Ik zag een walvis op zo'n 20 meter van de boot ! Verder zien we nog meer zeeleeuwen, dolfijnen en pinguïns. Ook varen we langs Robbeneiland waar Nelson Mandela jarenlang door het Apartheidsregime gevangen werd gehouden.



Vanuit Kaapstad rijden we naar Melkbos en van daaruit door het Seederberggebied met plaatsjes als Citrusdal en Pakhuis. In dit gebied liggen veel wijngaarden waar de Zuid Afrikaanse wijn beroemd om is.
In Lamberts Bay zie ik een kolonie Jan van Genten. Wat een enorm gekrijs van duizenden vogels. We kamperen in Lamberts Bay aan het strand en hier hoor en zie ik weer walvissen.


Via van Rhijnsdorp rijden we naar Springbok waar het landschap al wat meer heuvelachtig begint te worden. In Noordoewer slaan we ons tentje op aan de Oranjerivier die de natuurlijke grens vormt met Namibië.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten